22 8.2017

UNEX vyrobí podvozky pro odpaliště vesmírných raket Ariane 6

UNEX uspěl v několikastupňovém výběrovém řízení na výrobu 16 setů podvozků a spojovacích prvků, které budou součástí mobilní budovy nového odpaliště raket Ariane 6 kosmodromu ve Francouzské Guyaně. Celkově se jedná o dodávku cca 810 tun ocelových konstrukcí. Náročnost celé zakázky nespočívá pouze v kvalitně odvedené výrobní a kompletační fázi, ale také ve splnění přísných administrativních požadavků na evidenci a dohledatelnost použitého materiálu u všech komponentů. V neposlední řadě bude důležité bezpečné zabalení všech 16 setů a transport nadrozměrných nákladů do přístavu a poté lodí přes Atlantský oceán.

"Šlo o jedno z nejnáročnějších výběrových řízení, které jsme kdy v UNEXu absolvovali. Úspěch nás těší o to více, že hodnotícím kritériem nebyla pouze cena, ale především celková kvalita. Významnou měrou se na pozitivním výsledku výběrového řízení podílely i reference naší společnosti, jež má v realizaci obdobně náročných projektů nemalé zkušenosti. V našem případě se jedná především o dlouhodobé zkušenosti s výrobou podvozků pro kolesová a lopatová rypadla, nakladače, zakladače a podobné stroje. Dodáváme těm nejnáročnějším zákazníkům z řad předních světových průmyslových korporací," říká Michal Kemler, ředitel produktové skupiny těžké strojírenství ve společnosti UNEX.

V uničovském závodě UNEXu se podvozkové sety nejen vyrobí, ale také kompletně smontují včetně pohonů, celkového osazení elektro komponentů a hydraulických rozvodů. Poté se sety zkušebně oživí, aby se odzkoušela jejich plná funkčnost a jednoduchá aplikace na montážním místě ve Francouzské Guyaně.

"Jedná se o projekt, který je specifický i z pohledu materiálové náročnosti. Kromě použití standardních konstrukčních ocelí budou na zakázku použity i jemnozrnné oceli (S460), oceli s vyšší mezí kluzu v zušlechtěném stavu (S690) či materiály typu 42CrMo4 (ušlechtilá konstrukční ocel). Svařovat je nutné metodou 136, tedy metodou obloukového svařování tavící se plněnou elektrodou v inertním plynu. Náročnost technologického postupu výroby podtrhuje také to, že je nutné kombinovat mražení dusíkem a nahřívání dílů, jako jsou spojovací hřídele, a současně odstraňování pnutí v materiálu žíháním a vibrováním," vysvětluje Michal Kemler.

O projektu Ariane 6


Na kosmodromu Evropské vesmírné agentury ve Francouzské Guyaně vyrůstá nové mobilní odpaliště, ze kterého bude startovat raketa Ariane 6, která by se na oběžnou dráhu kolem Země měla poprvé vydat v roce 2020, kdy nahradí aktuálně využívanou raketu Ariane 5. Ariane 6 je celoevropským projektem. Na výrobě hlavních částí rakety se podílejí Španělé, Italové, Němci, Belgičané, Francouzi a řada dalších zemí, další firmy a státy se podílejí na výstavbě nového odpaliště. Právě pro mobilní budovu odpaliště jsou určeny podvozkové sety, které UNEX vyrábí pro partnerskou společnost Eiffage Métal.

Raketa Ariane 6 bude mít na prvním stupni motor Vulcain na kapalný kyslík a vodík, na horním stupni pak bude pracovat vylepšený motor Vinci. O pomoc při startu se postarají dva nebo čtyři urychlovací bloky na tuhá paliva.